Webbhotellet City Network strular till det

Efter ett planerat underhåll av servrarna på Webbhotellet City Network har massor av sajter legat nere hela dagen. Det som skulle utföras på natten och sedan vara klart senast 8:00 har utvecklat sig till ett riktigt fiasko.

På sidan om driftstatus dök först detta meddelande upp: ”En liten försening har drabbat oss. Vi beräknas vara uppe igen vid ca 08:15.” Strax därefter: ”Vi beräknas vara uppe igen mellan 08:20-08:30.”

Senare meddelas att ett problemet var ett diskfel. Nästa besked gäller att 18:00 ska vara beräknad sluttid då allt åter ska vara i drift. Något dessvärre inte skedde. Sajterna som hade oturen att ligga på den berörda servern kom till slut igång sent på kvällen.

Det tråkiga här som jag ser det är inte i första hand City Networks oförmåga till att åtgärda fel utan att dem undviker  ge fullt ärliga besked. Det är brist på respekt mot många kunder med förlorad trafik och eventuella intäkter att snarare mörka än att ge tillförlitlig information.

City Network är inte det enda webbhotell som haft problem på sistone. Tyvärr är det välkända faktumet att företag prioriterar att värva nya kunder än att ta vara på dem befintliga också något som drabbar sajtägare. Jag gillar inte att skriva blogginlägg i en indignerad ton, men personligen tycker jag kraven på ett webbhotell får lov att vara höga och det borde finnas ett ansvar att ge fullständig uppdatering till dem som berörs i sådana här fall.

Möjligheten att få ersättning för uteblivna intäkter

Normalt sett kan man inte räkna med någon kompensation för förlorade intäkter i sådana här fall, men City Network utlovar alla kunder en 100% upptidsgaranti. På hemsidan kan man läsa ”Om vi inte håller vårt nätverk uppe 100% skall kunden ersättas.”

Läser man villkoren framgår att jag som sajtägare kan bli ersatt ”med 5% av din månatliga kostnad för varje påbörjad 3 timmarsintervall som internetförbindelsen är bruten.”

Ersättningen gäller alltså inte förlorade intäkter utan en viss återbetalning av den produkt som betalats för. Fullt rimligt, det kunde annars bli väldigt dyrt för webbhotellet, med det är inte någon tröst för den som gör ekonomisk vinst på sin sajt.

Låt säga att ens sajt ligger nere hela dagen från 7-24, vilket i så fall är fem påbörjade 3-timmarsintervaller. Som sajt ägare skulle detta resultera i en ersättning på 25% av 74 kronor (vilket är nuvarande månadspris).

Hela 19 kronor! Det är inte många sajter i Sverige som drar in sådana summor på en dag…

Relaterat

Tags:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>