No follow – do follow

8 april 2011 | Seo

no follow tagI begynnelsen (att inleda en text med dessa ord) indexerade sökmotorns ”spindlar” alla länkar utan någon urskiljning. Fast när Internet blev mer kommersialiserat blev det en tidsfråga innan missbruk – spam, köpta länkar med mera – skulle dyka upp.

År 2005 kom Google därför att införa länk-attributet ”no follow”. Detta innebar att sökmotorns botar inte "följde efter" dit länken pekade. Länkar med detta attribut gällde bland annat kommentarer i blogginlägg där spam eller länkbygge var enkelt att producera.

 

Idag är no follow oftast standard i bloggkommentarer och i forum. Fast som en slags motreaktion har en del bloggare börjat införa ”do follow”, detta som en strategi för att skapa aktivitet bland sidans besökare.

No follow-attributet är också vanligt för affiliate-länkar.

Det är bara då du inte vill att länkas ska följas som du lägger till en no follow-tag, vilket kan se ut så här:

 

<a href=”http://www.minsida.se/oviktigsida.html” rel=”nofollow”>text</a>

 

För att länken ska bli "do follow" behöver du inte göra någonting då det så att säga är default.

No follow och link sculpting

”Link sculpting” kan beskrivas som att man skulpterar sidans länkflöde. Det handlar då konkret om att undvika att länkkraft ”läcker” till fel sidor – mindre viktiga sidor som kontaktsida och site map till exempel.

 

Att länkkraften hindras följa med en viss länk till 100 % är dock omdiskuterat.

 

Om du vill sätta dig in mer i ämnet PageRank och linksculpting kan du läsa artikeln How PageRank Works & Why the Original PR Formula May be Flawed

Relaterat