Titel (title) och sökmotoroptimering

I den här artikeln behandlas ett av de absolut viktigaste elementen du måste känna till när du sökoptimerar din hemsida, nämligen sidans titel (title-taggen).

Även domänen är ett högst viktigt element som påverkar din ranking och här hänvisas du till artikeln Välja rätt domän till sin hemsida.

Sidans titel – <title>

Tillsammans med domänen är sidans titel den kanske allra viktigaste faktorn för hur din sida kommer ranka på ett sökord. Med sidans titel avses texten som visas i webbläsarens övre list samt rubriken för din sida i sökresultatet i till exempel Google.

I sidans kod ser title-taggen ut på följande vis och ska vara placerad i head-avsnittet:

<title>Sidans titel och sökoptimering: tänk rätt om title-taggen</title>

Vad utmärker en bra titel?

Vi har konstaterat att title-taggen är oerhört viktig för hur din sida kommer att ranka och därför bör du följaktligen ha med ditt viktigaste sökord alternativt sökfras i titeln. Det är dessutom extra bra om detta förekommer tidigt.

Vissa webbmasters begagnar idén om att upprepa sökordet flera gånger i titeln. Detta kan lätt slå tillbaka och uppfattas som spam av sökmotorn. Ifall du har en lång titel kan ett sökord med fördel förekomma två gånger, men inte mer.

På tal om titelns längd ska 60 tecken, inklusive mellanslag, helst inte överskridas (just därför har ”sökoptimering” i stället för ”sökmotoroptimering” valt i denna sidans titel), åtminstone är detta sant när det gäller Google och det är trots allt denna sökmotor som du framför allt bör ha i tankarna när du sökoptimerar din hemsida.

Gärna en säljande titel

Eftersom din titel kommer visas som rubrik i sökresultatet handlar det inte bara om att behaga Google utan också de potentiella besökarna till din sida. Därmed bör du också eftersträva en säljande titel.

Det optimala är alltså att ha en naturlig text som innehåller sökord samtidigt som den väcker intresse.

Titeln ska matcha innehållet

Välj inte titel efter vad du tror är en attraktiv sökfras eller en säljande titel om detta inte matchar innehållet på sidan – den kan ge minuspoäng av sökmotorn, och säkert hos besökarna också.

Satsa i ställen på en titel med hög relevans där sökord eller sökfraser i titeln är återkommande i sidans innehåll. Missförstå inte detta som att du måste återge hela titeln någonstans i texten, men den bör återspeglas i artikeln.

Titeln ska vara unik

Att varje sida ska ha en unik title-tag är en logisk konsekvens av att använda specifika sökord. Men om jag inte varit tillräckligt tydlig på denna punkt ska du alltså ha unika title-taggar på varje sida.

De sökord eller sökfraser du tar med i titeln ska gälla den specifika undersidan och inte de sökord som gäller för din hemsida i stort. Vill du ändå ha med ditt varumärke på alla sidor skulle detta kunna skrivas i stil med:

Sidans titel och sökmotoroptimering | Tema.nu

Nu bör du ha fått bättre kläm på vad som gäller för detta element när du optimerar din sida för en bättre placering i Google. Det finns dock många andra element att titta på och du hittar fler artiklar på denna sida i ämnet.

Relaterat

Tags: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>