Placerar sig din sida dåligt i Google?

Denna artikel ser över tänkbara anledningar till varför en sida placerar sig dåligt i sökmotorn Google. Som vi ska se finns det ett par viktiga faktorer som bör checkas av.

Tid

Om din blogg/hemsida funnits på Internet mindre än ett par månader är ofta lösningen tålamod. Normalt sett ska du kunna förvänta dig resultat inom ett halvår, men lite grann beroende av omständigheterna kan detta dröja längre.

Om din sida fortfarande intar en blygsam placering på Google efter ett år (lägg märke till att detta är väldigt ungefärliga tidsangivelser), bör orsaken inte längre gälla tid, utan andra faktorer vi strax ska se närmare på.

Är sidan indexerad?

När jag pratar om att sidan funnits ett halvår på Internet menar jag så klart att den funnits i Googles index lika lång tid. Jag förutsätter att du har registrerat din sida i Google.

Länkstruktur

Den interna länkstrukturen på en sida, det vill säga utseendet av främst navigeringsmeny och sidomeny är fundamentalt när det gäller din sidas placering i Google.

Vi ska titta på två saker:

  • Titel på länkar (anchor  text)
  • Hierarki i länkstrukturen

Titel på länkar

Låt säga att du har en hemsida där ditt primära sökord är ”Bakning” och du eftersträvar att ranka högt på detta sökord genom din förstasida (indexsidan).  Förmodligen har du en text om att baka på sidan där sökordet ”bakning” förekommer ett antal gånger. Som komplettering till detta bör du genom den interna länkningen betona för Google vad förstasidan handlar om.

Vilken titel använder du i menyn där du länkar till din förstasida?  Om du använder ordet ”Hem” talar du inte om att sidan handlar om bakning utan … just det: hem. Visst är ”Hem” en väldigt beskrivande titel för dina besökare. MEN, den är ur ett SEO-perspektiv mindre bra. Det också under de senaste åren blivit allt mer vedertaget att länka med andra ord än ”Hem”, Start” och så vidare.

Byt därför ut ”Hem” mot sidans primära sökord.

Hierarki i länkstrukturen

Av stor vikt är även hur din länkstruktur ser ut. Beroende var i koden – hur tidigt eller hur sent – en viss länk befinner sig gentemot andra länkar på sidan kommer denna länk få olika Boxar och pilgenomslag. En länk som dyker tidigt i koden får extra mycket betydelse.

Var befinner sig länken till din förstasida? Om den är i navigeringsmenyn brukar detta inte vara något problem då det oftast innebär att länken är tidigt placerad i koden. Om du den däremot är placerad i en sidomeny bör du kontrollera var sidomeny-taggen befinner sig i relation till de övriga elementen på sidan. Om sidomenyn kommer efter innehållet (content) i koden kommer också eventuella länkar från innehållet att komma före länken till din förstasida som finns i sidomenyn.

I detta fall bör du flytta sidomenyns tag och placera den före innehållet i koden.

Duplicerad text

Ibland har inte förstasidor särskilt mycket unik text, utan dem består i huvudsak av kopierade ingresser till artiklar som finns på undersidor.

Ett problem med att använda samma text är att Google uppfattar detta som duplicated content, text som existerar på två ställen. I detta fall kommer Google bortse från den ena texten. Eftersom det bara är ett smakprov som ges på förstasidan kommer det bli denna sida som inte kan ”tillgodogöras” texten.

Lösningen är alltså att använda dig av unik text på din förstasida.

Externa länkar

Google lägger stor vikt kring vilka inlänkar din sida har (dvs. länkar från andra webbplatser). Det finns några saker inom detta område som kan fälla din sida:

  • Finns det inga länkar från andra sajter till din sida? (Google kommer isf lägga mindre vikt vid din sida.)
  • Har din sida fått för många länkar på kort tid? (Detta kan uppfattas som onaturligt och kan till och med placera dig i Googles filter.)
  • Är en stor andel länkar av dålig kvalitet? (Då avses framför allt länkar som kan räknas som spam.)

Slutord

Denna artikel är tänkt att peka på typiska inslag som kan ha stor inverkan på att din sida rankar dåligt. Det finns självfallet andra faktorer som spelar in. Till exempel huruvida du har länkar från andra sidor samt specifika element som title-taggen och h1-taggen.

Detta var dock framför allt tänkt som en checklista vilken du kan använda för att hitta kritiska fel som håller din sida tillbaka i sökmotorernas ranking.

Relaterat

Tags: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>